Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2015

Το σκονάκι από την πλευρά του επιτηρητή!




Ποτέ δεν κατάλαβα τι τον ενοχλεί τον επιτηρητή αν εγώ αντιγράφω στις εξετάσεις: «Δικό μου γραπτό, δικές μου γνώσεις, δική μου η ντροπή, άσε με να γράψω κάτι βρε άνθρωπε μπας και περάσω το μάθημα» σκεφτόμουν και θύμωνα με τον εκάστοτε επιτηρητή που δε με άφηνε να μιλήσω με το διπλανό μου. Βέβαια, σαν πτυχιούχος πλέον, σκέφτηκα πως ναι μεν συνεχίζω να έχω την ίδια άποψη για τα σκονάκια -άχρηστε επιτηρητή που να μη σώσεις- αλλά ποτέ μου δεν έπιασα έναν για να μάθω τη δική του πλευρά. Και αυτό ήταν μέγα λάθος…

Προσπαθώντας λοιπόν να καταλάβω πώς φαίνεται από την πλευρά του επιτηρητή, η αντιγραφή μέσα στο αμφιθέατρο, βρήκα την Ειρήνη Μυλωνά, η οποία τα τελευταία χρόνια επιτηρεί φοιτητικά αμφιθέατρα και κατάλαβα ότι τελικά άλλος έχει το πρόβλημα και όχι αυτοί οι ίδιοι.

Αλήθεια, πώς νιώθει η Ειρήνη όταν βλέπει φοιτητές να αντιγράφουν; Τι τους λέει και πως αντιδρά η ίδια στο σκονάκι;

«Εντάξει, δε διαβάζουμε και τις σκέψεις σας, αλλά ναι, φαίνεστε σε μεγάλο βαθμό!» λέει η δικηγόρος και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος ποινικών και εγκληματολογικών επιστήμων Νομικής ΔΠΘ Ειρήνη Μυλωνά. «Κάποιοι δεν το γράφουν απλά στο κούτελό τους άλλα έχουν ολόκληρη φωτεινή επιγραφή πάνω από το κεφάλι τους».

Ήμασταν και εμείς φοιτητές

Η Ειρήνη υποστηρίζει ότι είναι πανεύκολο να βρει τους αντιγραφείς «Θες, ότι μετά από κάποιες επιτηρήσεις έχεις εξασκηθεί και αναγνωρίζεις κάποια σημάδια σε συγκεκριμένους φοιτητές, θες ότι αρκετοί φοιτητές καρφώνονται μόνοι τους, θες ότι πάνω απ’ όλα κι εμείς δεν έχουμε ξεχάσει τα δικά μας φοιτητικά χρόνια τα οποία δεν είναι και τόσο μακρινά, λίγο πολύ τους εντοπίζουμε κατευθείαν».

Μαθαίνω ότι τις τελευταίες της εξετάσεις, σα φοιτήτρια, η Ειρήνη τις έδωσε δυο εξεταστικές πριν την πρώτη της επιτήρηση και έτσι θέλω να μάθω πως αντιδρά η ίδια απέναντι στο σκονάκι: «Ο ρόλος μου είναι αν έχεις πάνω σου σκονάκι να μην το βγάλεις και αν σκοπεύεις να βγάλεις το κινητό, να μην το κάνεις. Γι’ αυτό προσπαθώ να διατηρήσω την τάξη από την αρχή της εξέτασης. Μπορεί να χρειαστεί να καθίσω δίπλα στον “ύποπτο” σε όλη τη διάρκεια της εξέτασης, μέχρι να ματαιώσω τα σχέδιά του και φυσικά όλο αυτό το κάνω για να το προστατέψω τον ίδιο φοιτητή ακόμη κι αν αυτός δεν το καταλαβαίνει».

Τη ρωτάω αν έχει κάνει ποτέ τα στραβά μάτια: «Κάποιοι που μπορείς να πεις ότι θα άξιζε να δείξεις κατανόηση είναι και αυτοί που δε θα σε φέρουν ποτέ στο σημείο να κάνεις τα στραβά μάτια. Θα τους κοιτάξεις στην πρώτη παρασπονδία, θα το καταλάβουν, μπορεί να σου χαμογελάσουν κιόλας και δεν θα ξαναπροκαλέσουν!!! Εκείνοι όμως που θα το τραβήξουν, συνήθως δεν σου κερδίζουν την κατανόηση!!! 

4 κατηγορίες φοιτητών με σκονάκια

Η Ειρήνη χωρίζει τους φοιτητές που αντιγράφουν σε τέσσερις κατηγορίες, τον φωνακλά φοιτητή που αντιγράφει, τον σούπερ οργανωμένο φοιτητή που αντιγράφει κι έχει πάνω του την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, τον αγχωμένο αντιγραφέα και τον χαλαρό, που ήρθε να αντιγράψει κι αν δεν μπορέσει φεύγει για καφέ.

Υπάρχουν Κανόνες

Και αν αναρωτιέσαι τι ψυχή μπορεί να έχει μια τόση δα μικρή αντιγραφούλα η Ειρήνη κουνάει το δάχτυλο αυστηρά και λέει «Όταν ήσουν μικρός κι έπαιζες κυνηγητό αναρωτήθηκες ποτέ γιατί σε κυνηγούν; Αυτοί είναι οι κανόνες του παιχνιδιού! Εξάλλου, μη ξεχνάς ότι οι επιτηρητές δεν είναι παντοδύναμοι! Επιλέγονται και ελέγχονται με τη σειρά τους από τον καθηγητή. Εγώ είμαι αυστηρή γιατί ο καθηγητής που μου ανέθεσε αυτό το ρόλο θέλει να τηρηθεί η τάξη στο αμφιθέατρο! Συνήθως οι επιτηρητές δεν είναι μόνο επιτηρητές. Φαντάζομαι πως κανείς δεν θα ήθελε αυτή τη θέση για να παίξει αποκλειστικά αυτό τον άχαρο ρόλο. Είμαστε ωρομίσθιοι στον τομέα των σπουδών μας. Εγώ ας πούμε, ήμουν ωρομίσθια στο αντικείμενο της εγκληματολογίας, ως μεταπτυχιακή φοιτήτρια. Οι ωρομίσθιοι λοιπόν, διεκδικούν αυτές τις θέσεις γιατί αγαπούν το αντικείμενο τους και τους δίνεται η δυνατότητα να το γνωρίσουν καλυτέρα. Βοηθάμε στην έρευνα και τη διδασκαλία, παραδίδουμε φροντιστηριακά μαθήματα αν χρειαστεί, υποστηρίζουμε τους φοιτητές κατά την εκπόνηση εργασιών, αυτά αγαπάμε! Αλλά δυστυχώς, για να κάνουμε αυτά πρέπει να κάνουμε και τα… άλλα!».

Οι φοιτητές προκαλούν

Το χειρότερο σκονάκι που έχει αντιληφθεί η Ειρήνη την ώρα επιτήρησης ήταν σκονάκια γραμμένα σε πορτοκαλί post-it που έκαναν μπαμ από την τελευταία σειρά του αμφιθέατρου το οποίο συνοδευόταν με την κλασική δικαιολογία «μη μου πάρετε την κόλλα δεν πρόλαβα να τα γράψω»!!! Οι πιο προκλητικοί φοιτητές, κατά τη γνώμη της είναι εκείνοι που έρχονται ομαδικά στο αμφιθέατρο και μάλιστα “κλείνουν” θέσεις εκ των προτέρων προσπαθώντας να πασάρουν μία κόλλα σε όλη τη σειρά ενώ ταυτόχρονα ήδη γνωρίζει ότι γίνεται αντιπαθητική στους φοιτητές «Φυσικά και όλη αυτή η κατάσταση με κάνει αντιπαθητική. Έχω ακούσει ακραίους χαρακτηρισμούς για το πρόσωπο μου και δε θα σου πω ότι δε με νοιάζει, διότι ο χώρος του πανεπιστήμιου είναι και δικός μου κοινωνικός χώρος και μάλιστα νιώθω και αδικημένη».

Ευθύνες έχει και το εκπαιδευτικό σύστημα!

Η ίδια μου είπε ότι δεν έχει κάνει ποτέ σκονάκι, γιατί θα πέθαινε από το άγχος θεωρώντας ταυτόχρονα ότι ανήκει στην κατηγορία των φοιτητών που το γράφουν στο κούτελο τους και τέλος θεωρεί ότι το σύστημα εξετάσεων είναι αυτό που δε διασφαλίζει ότι θα περάσει αυτός που έχει τις γνώσεις «Μέχρι να ασχοληθεί σοβαρά η φοιτητική κοινότητα και να διεκδικήσει να αλλάξουν προς το καλύτερο όλα αυτά, θα συνεχίσουμε να έχουμε κάθε τέσσερις μήνες αυτό το παιχνίδι “κλέφτες κι αστυνόμοι».

Πηγή: www.mycampus.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου